Tuesday, February 14, 2012

Kontroversi Valentines Day : Kita yang tidak bijak




Sejak dua tiga hari kebelakangan ini, timeline di Twitter dibanjiri dengan diskusi dan perbincangan pelbagai sudut bertemakan Valentines Day. Ada yang keras-kerasan menghukum haram dan berkempen 'No-Valentines' dan ada juga yang keras-kerasan mempertahankan sambutan Hari Kekasih ini.


Tetapi di sana ada juga yang termangu-mangu atau blur, mengapa sambutan hari bertemakan cinta ini sampai dihukum haram? Salahkah?


Apa yang saya amati ialah ramai yang cenderung menyempitkan perbincangan sekitar ruang lingkup halal haram berbanding memberi perhatian terhadap ruang lingkup yang lebih mendatangkan kebaikan seperti Fiqh Dakwah.


Al-Quran, Petunjuk yang agung bagi seluruh umat manusia menggambarkan kepada kita kelembutan dalam menghadapi 'mereka' yang biasanya kita anggap 'tidak faham' sepertimana kita memahami.


"Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad, engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati tentulah mereka lari dari kelilingmu.." (Ali Imran : 159)




Kita tidak bijak mengatakan 'Jangan'


Bayangkan, di tengah-tengah keseronokan anak muda dan remaja tenggelam dalam percintaan mereka, kita bagaikan malaikat memberi amaran keras dengan mengatakan,

"HARAM menyambut Hari Kekasih. Jika kamu sambut, hukumnya berdosa. Ini berdasarkan fatwa.. bla..bla.."

Psikologi anak remaja, jika kita halang, lagi seronok mereka buat. Itu tanda protes kepada cara kita yang tidak bijak mengatakan 'jangan'.

Nabi s.a.w sendiri berdakwah dengan penuh cinta. Pernah Anas b. Malik r.a menceritakan suatu ketika sedang mereka bersama Nabi di masjid, datang seorang Arab Badwi. Lalu dia berdiri dan kencing di masjid.

Hal ini membangkitkan kemarahan para sahabat yang menganggap perbuatan Arab Badwi ini 'biadap' lalu mereka menggertaknya. Tetapi betapa hikmahnya Rasulullah, beliau tidak terus memarahi Arab Badwi tersebut dengan menyatakan "jangan kencing di sini".

Nabi s.a.w dengan penuh cinta bersabda kepada para sahabat :

"Janganlah kamu menghentikannya. Biarlah dia selesai terlebih dahulu."

Setelah itu Nabi s.a.w sendiri bertemu Arab Badwi dan menasihatinya. (Hadith Riwayat Muslim, 2/133, No. 429)

Tunjukkanlah cara yang benar untuk bercinta

Isteri saya memberikan pendapat beliau dalam status di Facebook, sehingga mendapat perhatian seorang rakan berbangsa Cina yang kemudian turut berkongsi status tersebut di Facebook beliau.

"Jika kita tunjukkan jalan bagaimana cara yang benar untuk bercinta, lebih lembut dan mesra dakwah kita. Berbanding kita keras-kerasan menolak hari kekasih. Islam itu agama yang penuh cinta, agama rahmat bagi yang bercinta dan mencintai orang yang saling bercinta."

Benarlah. Kelompangan 'faham Islam' ini tidak boleh kita tanggapi dengan cara menghukum orang yang tidak faham. Sebaliknya, kita sebagai orang yang faham harus memberi cara yang terbaik bagaimana mereka boleh bercinta secara halal.

Lalu saya melontar pandangan di ruangan komentar,

Di jalan cinta para pejuang, Islam mendidik ummahnya terus-terusan dalam berkorban. Tidak saling menyalah, bahkan akui lemahnya jalan dakwah kita sekarang. Tidak subur dengan kasih sayang. Ayuh, mari kita mulai cinta jalan dakwah ini.


Safwan Anang
Presiden PMIUM
Timbalan Presiden GAMIS

No comments:

Post a Comment