Friday, July 29, 2011

Biometrik daripada poket kuning rakyat!

Saya rasa terpanggil untuk memberi pandangan mengenai isu penggunaan sistem Biometrik yang dicanang-canang akan digunakan dalam PRU-13 akan datang. Bahkan isyarat awal tergambar jelas apabila Perdana Menteri sendiri yang menyatakan akan meluluskan sejumlah peruntukan untuk perbelanjaan sistem ini akan datang.

Saya juga merasa tertanya-tanya apabila Perdana Menteri sendiri difahamkan berpendirian tegas dalam menyokong usaha menggunakan sistem yang belum ternyata telus ini. Beliau dipetik menyebut," Kalau nak buat penambahbaikan kita akan buat. Kita akan buat yang terbaik (dengan menggunakan biometrik bagi memastikan pilihan raya yang adil dan bersih) walaupun negara-negara maju pun tak buat."

Kerajaan seharusnya menerima cadangan yang lebih realistik dalam menangani isu pengundi hantu dan pengundi bertindih (yang boleh mengundi lebih dari sekali). Bahkan telah banyak bukti-bukti jelas yang menunjukkan lemahnya sistem yang sedia ada sekarang. 

SPR juga perlu telus dalam hal ini.Malah Perdana Menteri juga mendakwa bahawa Pakatan Rakyat sengaja membangkitkan isu pilihan raya yang bersih di negara ini ekoran kekalahan parti itu dalam beberapa pilihan raya kecil mutakhir ini di tangan kerajaan.

"Di peringkat nasional, kita (Barisan Nasional-BN) ada masa dapat undi banyak ada masa undi sikit. Tetapi majoriti masih di tangan kita. Kalau kita boleh jamin kita boleh menang, tidak adalah menteri kalah (pilihan raya) dan ada negeri kalah," katanya lagi. 

Kenyataan sinis ini tidak sedikit pun akan memberi kesan kepada tuntutan rakyat selama ini. Ini bukan soal menang atau kalah, ini adalah soal prinsip keadilan yang kita tuntut. Bahkan tuntutan untuk sebuah pilihan raya yang adil dan telus bukanlah satu perkara baru. Malah ia adalah tuntutan tidak berkesudahan rakyat yang terus dinafikan sehingga ke hari ini.

Kenyataan ini senada dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang sering mempertahan bahawa mereka adalah badan yang bebas dan telus namun tidak pula sanggup akur dengan tuntutan rakyat yang selama ini memandang isu ketelusan SPR ini sangat berkait rapat dengan periuk nasi mereka. Pemerintah pula berjalan angkuh dengan permaidani merah mereka!

Bahkan mereka tanpa segan silu melabelkan pembangkang dan Bersih 2.0 mempunyai agenda tertentu di sebalik lapan tuntutan yang dibuat antaranya adalah penggunaan dakwat kekal dalam menangani masalah pengundi hantu. 

Kita yakin, cadangan ini hanya dibakulsampahkan oleh pihak yang berkepentingan ini! Betapa jauh lebih rendah kos penggunaan dakwat kekal ini berbanding sistem biometrik yang ternyata akan menjangkau jutaan ringgit. Ia juga bakal dikaut daripada poket kuning rakyat!

No comments:

Post a Comment